2000

Національні українські цінності, інновації і креатив у корпоративних комунікаціях сучасного бізнесу

Сучасний бізнес чуттєво реагує на зміни сенсів і актуальні запити суспільства в комунікаційному просторі. Необхідність тримати постійний зв’язок зі стейкхолдерами компанії, щодня наповнювати канали комунікацій в соціальних мережах, чатах і групах, професійних ком’юніті  вимагає від співробітників департаментів з маркетингових комунікацій стратегічного мислення; системності у тактичних діях; креативних ідей, що відповідають контексту середовища і змінам в усвідомленні воєнних подій у країні; відображення дій компанії у напрямку волонтерського руху; потребує інтеграції цінностей бренду з інноваційними технологіями; стимулює осучаснення національної української культурної спадщини, що відображається у візуальному контенті корпоративних комунікацій.

В контексті воєнних подій бізнес став другим, економічним фронтом. Він додає стійкості країні та впливає на зміни у самоідентифікації, потребує актуалізації фактів з історії України. І ця інформаційна діяльність компаній глибоко інтегрована у інформаційні потоки в цифровому просторі країни. Особливістю новітніх каналів комунікації є інтерактивність. Користувачі миттєво реагують на дописи в акаунтах брендів в коментарях. Тому бізнес у ключових сенсах корпоративних проєктів відображає очікування й прагнення своєї аудиторії, та в свою чергу впливає на світогляд, усвідомлення змін і сприйняття власного бренду. Якщо ж інформація у дописах бізнесу відірвана від подій у суспільстві, відображає тільки інтереси компанії без урахування негайних потреб окремих сегментів зацікавлених сторін організації, компанія буде втрачати вплив в інформаційному просторі та в довгостроковій перспективі це відобразиться на численності ком’юніті й кількості споживачів її продукції і послуг.

Тому дослідження конкретних прикладів корпоративних проєктів репрезентує актуальні запити суспільства на акценти у сенсах, ключові цінності, що надають додаткові конкурентні переваги компаніям, підсилюють емоційне забарвлення у сприйнятті компанії зацікавлених сторін організації.

Ось чому розглянуті нижче в цьому огляді креативні ідеї, тематичні вектори комунікацій мають практичну цінність і формують уявлення про нові сенси і динаміку змін інформаційного середовища.

Найбільш актуальними завданнями компаній під час війни стали збереження команди співробітників, підвищення життєстійкості, стабілізація емоційного стану робітників, підключення до живільного джерела національних культурних цінностей. Згідно з теорією зацікавлених сторін організації економіста Едварда Фрімена, стратегічне управління фірмами приватного сектору може бути набагато ефективнішим і результативнішим, якщо менеджери почнуть враховувати інтереси різних зацікавлених сторін. На його думку, тільки у злагодженій багатовекторний політиці управління можна знайти відповідь на загрози, які створює сучасне ринкове середовище, що прямує до глобалізації і невизначеності.

Зацікавленою стороною, за визначенням Фрімена, може бути будь-яка група чи особа: яка сама може впливати на досягнення цілей організації; на яку впливає досягнення цілей організації. В умовах воєнного стану необхідність налагодити відповідні корпоративні комунікації зі співробітниками стала життєвою необхідністю. А створення каналів комунікації зі споживачами, постачальниками, партнерами тощо, які системно наповнюються актуальною інформацією і відображають ставлення компанії до подій в країні, внесок бізнесу у спільні соціальні проєкти і волонтерські програми вийшли у пріоритет в корпоративних комунікаціях.
Перлини сенсів
В новій книжці Асоціації корпоративних медіа України «Перлини сенсів та ідей» розміщені подробиці реалізації етнічнго проєкта з інноваційною складовю «Вишита Краса. Зроби свою!». Крістіна Крівошеїна, керівник напрямку корпоративних комунікацій і зв’язків з громадськістю Acino в Україні, докладно представила цей кейс в зазначеній книжці. Це був креативний конкурс, запущений у межах корпоративних комунікацій швейцарської фармацевтичної компанії Acino в Україні до 15-річчя святкування Дня вишиванки.

Наведемо кілька тез із кейсу: «Компанія Acino дала можливість кожному співробітнику творчо самовиразитися, взявши участь у конкурсі, і створити на спеціально розробленому веб-сайті-конструкторі до трьох авторських дизайнів вишиванок, використовуючи запропоновані орнаменти з конструктора.

Топ-10 переможців з найбільшою кількістю балів, набраних від колег шляхом голосування під кожним варіантом вишиванки, отримали свої авторські сорочки, відшиті в унікальному дизайні, до 30-річчя Дня Незалежності України.

Сайт складався з шести розділів, мав кілька інноваційних складових. А також потужну можливість зануритись в історичний нарис від опису часів появи вишиванки до розповіді про значення її орнаментів у різних регіонах країни та про її роль в наші дні.

Усі створені учасниками вишиванки розміщувались в галереї. Особливість цих публікацій полягала в тому, що всі дизайни учасників розміщувалися анонімно, а також при перевантаженні сторінки у браузері перемішувалися. Так фокус співробітників, які голосували, спрямовувався на те, щоб проголосувати саме за дизайн, який сподобався, а не за конкретного співробітника.

У конкурсі взяли участь 206 працівників. Вони створили 437 унікальних дизайнів вишиванок. Усього віддано 1 715 голосів за вишиванки колег. Нагородження десяти переможців авторськими вишиванками відбулося напередодні Дня Незалежності України. Переможцями стали співробітники з різних регіонів України, куди й поїхали оригінальні вишиванки-обереги».

Проєкт «Вишита Краса. Зроби свою!» поєднує традиції, інновації, красу, етнічну елегантність, актуальність за сенсами, пізнавальну складову, функцію об’єднання команди, підвищення лояльності співробітників.

Значно докладніше з усіма технічними і емоційними особливостями проєкту, планами на продовження конкурсу і висновками читайте в практичному розділі книги «Перлини сенсів та ідей. Корпоративні комунікації в мирний і воєнний час».

Корпоративні комунікації відображають найбільші прагнення зацікавлених сторін організації, тому підсилюють єдність і формують спільну візію майбутнього країни, внесок кожного співробітника, споживача й партнера у досягненні спільної мети. Таке прагнення відображене у наступному прикладі.

Ідея календаря на 2023 рік від компанії ІНТЕРПАЙП – перемога України та сміливість українців. Тема: «Переможний 2023» відображена у ексклюзивних авторських акварелях. Розповідають менеджери проєкту: «Наш календар – про найзаповітніше бажання українців. Про перемогу. Присвячуємо його працівникам ІНТЕРПАЙП, які всім серцем вірять в перемогу та наближають її день за днем. Тим, хто захищає Україну на передовій. Тим, хто тримає економічний фронт. Тим, хто весь цей час допомагає військовим і цивільним. Разом ми впораємось, ми вистоїмо, ми відбудуємо! Малюнки до календаря створені українським художником Юрієм Шаповалом. В своїх акварелях полтавський художник Юрій Шаповал зображує війну і сміливість боротися за найцінніше. Його пензлю належить чимало відомих робіт, зокрема – символічна марка воєнного часу «Кримський міст на біс!» та акварелі, що розміщені в офісі турецької компанії «Байрактар». Для календаря створено 13 оригінальних робіт. Кожна пов’язана з компанією ІНТЕРПАЙП та Україною».

Наступний приклад з відображенням культурної спадщини – корпоративний календар Syngenta & Ukraїner, в якому автори відтворили найгарніші дивовижні куточки України. За допомогою спеціального QR-коду споживач може перейти в цифрове середовище і прочитати докладний опис – цікаві факти та історичну довідку про кожну локацію, відображену в календарі. Краса, патріотичність, інформаційна складова, інноваційність відображені у такому класичному форматі, як корпоративний календар. Розповідають менеджери проєкту: «Ми, українці, знаємо, якою особливою та цінною є наша земля. Кожен куточок України — неймовірний. Знаємо. Захищаємо. Любимо. Разом із Ukraїner ми створили календар, який відкриє прекрасні краєвиди нашої країни, а перейшовши за QR-кодом під фото місяця — ви більше дізнаєтесь про кожну з локацій. Ukraїner — це спільнота та організація, що з 2016 року досліджує Україну та український контекст, розповідає історії самим українцям, а також транслює їх у світ, перекладаючи десятками мов. У календарі використано матеріали з експедицій Україною, які команда Ukraїner здійснила до 2022 року».

Розглянемо ще один приклад. Команда «Донбасенерго» створила унікальний календар «Святкуймо разом! Пишаймося своїм!». У ньому відображено дати українських свят, які передаються від покоління до покоління. В основі сюжетів — малюнки відомого художника, графіка, автора ескізів ювілейних монет Миколи Кочубея. Найвідомішими його роботами у сфері поштових марок є серія «Народний одяг України». Ці малюнки стали основою для фотосюжетів календаря, а образи персонажів відтворили співробітники компанії. Такий зв’язок з історією народу надихає і наповнює силою нашого національного коріння, наших етнічних традицій і при цьому має актуальну сучасну візуалізацію.

Так, національна ідея й українська айдентика може бути осучаснена. Молодь не приваблює «шароварщина». Українське може бути стильним, модним і гарним. Але для цього потрібно співпрацювати із сучасними митцями, які розуміються на трендах в дизайні, актуальному візуальному контенті. Прикладом вдалого втілення цих тез є соціальний проєкт «Ми однієї крові», який реалізований за ініціативою ПУМБ.

Це патріотичний мерч, що рятує життя українців. Половину вартості кожного замовлення ПУМБ перераховує громадським організаціям «ДонорUA» та «Агенти крові». Зібрані кошти спрямовуються на забезпечення потреб у донорській крові, доставку компонентів крові до гарячих точок та закупівлю засобів тактичної медицини для українських воїнів.

Таким чином проєкт підтримує український бізнес і наповнює коштами артерії української економіки. Усі предмети мерчу створені та виготовлені тільки українськими виробниками.

Кожне нове замовлення від споживачів – це підтримка бізнесу та вливання фінансової крові в українську економіку. Проєкт підтримує митців і український АРТ. До дизайну мерчу долучились українські ілюстратори Sandra Ruth, Anastreela, Maliunok та Пилюшенко Катерина, чия творчість підтримує віру українців у перемогу. Замовляючи мерч, кожен зможе навзаєм підтримати митців та український арт. Соціальний проєкт «Ми однієї крові», реалізується у соцмережах і на сайті. Основна сторінка в інстаграмі. https://www.instagram.com/lifesavingmerch www.facebook.com/lifesavingmerch Сайт проєкту: https://lifesavingmerch.com.ua

Розглянемо креативний кейс з арт-складовою від компанії Credit Agricole. Розповідають менеджери проєкту: «Ми знаємо, як українці разом із французами створюють висококласний сервіс у Credit Agricole в Україні. А тепер уявімо, що було б зображено на шедеврах всесвітньо відомих французьких майстрів, якби вони співпрацювали з талановитими українськими митцями. Наприклад, у цих колажах використано визначні твори мистецтва: «Українських танцюристів» Марії Примаченко і «Червону кімнату» Анрі Матісса; «Кохання» Федора Кричевського і «Заклиначку змій» Анрі Руссо; «Катерину» Тараса Шевченка і «Поле маків» Клода Моне. Із цих та інших креативних колажів і було створено календар Credit Agricole Ukraine”.

Головними пріоритетами в медіа є закладені сенси, позиція, соціальні проєкти, візуальний супровід, емоційне забарвлення, тональність комунікацій. Кожен співробітник, партнер і клієнт звіряє свої цінності з цінностями бренду. Кейс «Календар Credit Agricole Ukraine», а ще 40+ прикладів за 2019-2022 роки представлено в новій книзі Асоціації «Перлини сенсів та ідей. Корпоративні комунікації в мирний і воєнний час».

Потужним впливом на підсвідомість людини, її емоційний стан і переконання, що не потребують додаткової раціональної аргументації має відеоформат корпоративних комунікацій. Залучення потужних метафор, що апелюють до емоцій, має патріотичну складову і широку жанрову палітру з відомою емоційною закадровою піснею презентовано у наступному прикладі.

«АрселорМіттал Кривий Ріг», з гірничо-металургійної галузі презентував на конкурсі «Найкраще корпоративне медіа України 2022» корпоративний фільм «Все переплавимо».

Розповідають автори проєкту: «Усім сильним та незламним присвячується. Кожному, хто став воїном світла. Хто захищає свій фронт. Це присвята тим, кого не зламати та не скорити, у чиїх жилах тече сталева кров. Особливим людям – гірникам та металургам Кривбасу, захисникам України на воєнному і промисловому фронтах. Голоси, руки та вміння #АрселорМітталКривийРіг – у цьому ролику. А ще – наша безмежна вдячність і повага металургам і гірникам нашого підприємства і всієї України. Передаємо вітання та тиснемо руку колегам, які захищають наш спокійний сон під кулями. Кажемо «дякую, друже» тим, хто залишився на підприємстві, видобуває руду чи варить сталь. Кожен важливий. Кожен на своєму місці. Скрутні часи пройдуть. Настане новий день, в якому Перемога буде за нами. Ми відбудуємо країну. Ми все переплавимо!»

Тривалість відео 04 хв.33 сек, Відео створено для співпрацівників компанії, мешканців міста Кривий Ріг, регіону та України, для партнерів та інших зацікавлених сторін.

Відео створене виключно силами служби комунікацій і працівників підприємства, без залучення підрядників.

Другий фільм, який варто презентувати у цьому огляді представлений Групою компаній Ferrexpo. Корпоративний фільм «Жнива під час війни» емоційно передає наші українські цінності. Розповідають автори проєкту: “У нашому короткометражному фільмі знайшли своє відображення роздуми місцевого фермера, який цього літа збирає врожай у найскладніших обставинах війни. Кілька тижнів тому він та інші аграрії області завершили жнива ранніх зернових, зібравши 1,5 млн тонн зерна, що становить понад 88% минулорічного врожаю.

Ми пишаємося тим, що підтримуємо місцеві громади, зокрема ті, де сільське господарство є основною частиною економіки”.

Відео-формат доречний і в звітності компанії. Наприклад, компанія Лантманнен Акса створила корпоративний фільм, в якому відобразила обсяг допомоги бізнеса благодійним фондам і  соціальній діяльності на економічному фронті.

 

Компанії продовжували випускати навіть іміджеві відео. Бо цей формат корпоративного контенту викликає жвавий інтерес аудиторії і формує довгострокову репутацію. Фільм-екскурсія про роботу виробництва АТ «Фармак» «Як виглядає сучасна українська фармацевтика? Віртуальна екскурсія «Фармаком», яка захоплює». Розповідають менеджери проєкту: «Глядацька аудиторія проєкту — широкий загал. Фільм озвучений українською та англійською мовами для поширення на зовнішніх каналах (Youtube), а також російською мовою для поширення серед представництв омпаниї (Казахстан, Узбекистан, Киргизстан).

Коротко про ролик. Зазвичай споживачі майже нічого не знають про виробництво товарів, які купують. Особливо це стосується ліків. Тому ми вирішили змінити цю ситуацію та познайомити споживачів з усіма етапами виготовлення якісних лікарських засобів.

Під час перегляду екскурсії глядач може прослідкувати повний цикл створення препаратів: від отримання сировини до моменту, коли готова продукція опиняється на складі”.

Глядачі будуть переодягатися разом з героєм у спеціальні комбінезони, отримають секретні окуляри доповненої реальності, щоб потрапити у стерильні блоки виробництва з найвищим рівнем захисту, куди доступ стороннім суворо заборонений. Хронометраж фільму 18:28.

Цифровізація середовища корпоративних комунікацій вимагає від компаній поступово впроваджувати нові формати проєктів. На зміну паперовим носіям – газетам і журналам приходять електронні випуски, розміщені на сайтах, окрему аудиторію має і формат подкастів. Цей інноваційний напрямок і його переваги відображені у наступному прикладі.

Еволюція корпоративного медіа «АрселорМіттал Кривий Ріг» триває. Незважаючи на воєнний час, надважкі умови, невизначеність і емоційний біль від втрат наших воїнів і мирного населення, редакція працює і кожен день оновлює повноцінне цифрове медіа.

Докладніше розповідає Тетяна Філяєва, головна редакторка видання «Металург»: «Рік заснування друкованої газети «Металург» – 1952. Починаючи з серпня 2019 року газета почала виходити виключно українською мовою. З 24 лютого 2022 року газету було переформатовано в електронні інформаційні випуски. А з березня, незважаючи на воєнний стан, запрацював сайт газети «Металург» – повноцінне цифрове медіа. На сайті також вживлений додаток – Подкаст «Металургу».

Для електронних розсилок також існує pdf-версія газети «Металург» з рухомою кількістю сторінок. Новини на сайті оновлюються щодня. Цільовою аудиторією електронного корпоративного видання «Металург» є співпрацівники компанії, мешканці міста Кривий Ріг, регіону, країни; партнери, зацікавлені сторони».

За визначенням психолога Віктора Франкла, сенси в нашому житті і можуть торкатись трьох рівнів: активні дії; пізнання краси природи й кохання; гідне проходження неминучих страждань. Для інтеграції минулого з теперішнім ми можемо вивчати історію розвитку цивілізації, глибше занурюватись в історію України, почути інформаційні запити від аудиторії. Це дасть змогу відчувати сенси, ритм, вплив і зв’язки між подіями, ґрунтовніше зрозуміти закладені причинно-наслідкові події — те насіння, посіяне в минулому, з якого проростає наше сьогодення.

Важливими вектором для розуміння трансформації суспільства є бачення лідерів думок щодо трансформації українців під час війни. Ці зміни потрібно усвідомити, щоб мати ґрунтовне розуміння суспільних трансформацій на макрорівні і краще зрозуміти контури сучасного лідерства, щоб внести певні уточнення в корпоративні комунікації.

Михайло Винницький, викладач Києво-Могилянської академії, відзначив такі зміни: «Існують дві речі, які видно на поверхні. По-перше, зміна в концептах ідентичності. Думаю, що на цей момент можемо говорити про консолідацію української ідентичності навколо не обов’язково етнічної, але такої концепції, що називається ″мовно-національною″. Хоч як не дивно, але очевидно, що планувалася ″деукраїнізація″ з боку путіна, та це не вдалося. Тому що на сьогодні якраз ця консолідація української ідентичності є одним із дуже вражаючих показників, зокрема люди у повсякденному спілкуванні переходять на українську мову. Нині питання двомовності абсолютно не стоїть (і ніколи не стояло) поза політичними колами».

Також Михайло Винницький зазначив наступні особливі риси українського суспільства: горизонтальність наших зв’язків, бачимо її і в підрозділах ЗСУ. Це проявляється у волонтерських рухах: «Метафора, зрозуміла навіть для західного світу: ″Українці — як вулик, кожен українець — як бджілка″. Без наказів, без особливих інструкцій, без бюрократичної системи кожна бджілка знає, що робити. Хтось працює в тилу, хтось волонтерить, а хтось воює на фронті. Йдеться про гетерархійну структуру, яка очевидно означає, що у нас зараз лідерство іншого типу, ніж те, до якого звикли: не героїчне, а ідейне. Це дуже важливо, тому що демонструє, наскільки ми передові у фазовому переході суспільства від індустріальної до постіндустріальної ери».

Ще Михайло Винницький зазначив венси і напрямки для відбудови: «Повоєнна Україна має змінитися докорінно. Це означає введення колегіальності на всіх інстанціях. Тобто, Україна після завершення війни має базуватися: на принципі колегіальності кожного рішення; на абсолютній вірі, абсолютній повазі до індивідуальної свободи. Індивідуальна свобода призводить до того, що люди гуртуються разом. Якщо ми намагаємося людей гуртувати, вони бунтують, якщо даємо їм свободу, вони гуртуються. Гуртування йде знизу. Гетерархія на всіх місцях: у комунікаціях, менеджменті, управлінні. А це вимагає абсолютно іншої країни, інших компаній, іншої держави, держапарату, інших взаємодій між собою, які ми проявляємо зараз. Ми показуємо, яким може бути «нормальний світ» після закінчення цієї війни».

Компанія Нова Пошта відреагувала на запит суспільства у вивченні рідної мови і створила у телеграмі канал, на якому на безкоштовній основі, в інтерактивному форматі вивчається українська мова. «Розмовний клуб «Лю українську» – безпечний простір, де цікавляться твоєю думкою». Зустрічі проводяться в онлайн форматі щопонеділка. У якості заохочення компанія надсилає учасникам клубу креативну брендовану сувенірну продукцію.

Красномовно репрезентують цінності бренду тематичні вектори і жанрова палітра корпоративних видань.  Розглянемо для прикладу контент газети «Гірник» від компанії Ferrexpo. Тематичні вектори 501 випуску:

  • «Навчання для всіх» – про можливості навчання на освітній платформі;
  • «Філософія здоров’я» компанія пропонує своїм співробітникам безкоштовні заняття йогою;
  • «Рецепти єднання» – про кулінарний проєкт «Страви регіонів»;
  • «Врятувати улюбленців» – як компанія Ferrexpo допомагає евакуювати тварин із харківського екопарку,
  • «Знайти рішення» про допомогу місцевій лікарні препаратами першої необхідності,
  • «Донація для життя» – про донорство;
  • розширений матеріал «Курс на розвиток» – подробиці програми щорічного оцінювання персоналу;
  • «Виклик для майстерності» – про кваліфікаційний центр компанії;
  • Надихаючі історії у матеріалі «Сила добра»;
  • «Обігріти серця» – про переселенців і те, що допомагає їм відновитися психологічно;
  • «Вправи на фокусування» – матеріал, що описує проєкти з розвитку особистості у Ferrexpo;
  • про дії під час повітряної тривоги у матеріалі «Усім в укриття».

Отже, як наочно демонструє контент видання, бізнес під час війни не тільки виживає, але й нарощує стійкість, компетенції, надихає і мотивує персонал на професійний розвиток. Розглянемо тематичні вектори внутрішнього корпоративного журналу фармацевтичної компанії «Фармак».

  • «Робочий день тривалістю 45 діб». Юрій Благочиннов, начальник відділу охорони «Фармак», ділиться спогадами про перші дні війни. З 24 лютого до 9 квітня він жив на заводі разом зі своєю родиною, а його робоча зміна розтягнулася на півтора місяця.
  • «Вірю-не вірію», або навіщо нам критичне мислення. Матеріал про критичне мислення, можливості розвитку, добірка рекомендованих книг за темою.
  • «Ми допомагатимемо стільки, скільки буде потрібно», – Філя Жебровська, Голова Наглядової ради «Фармак» та засновниця Благодійного фонду Родини Жебровських. Матеріал про благодійну діяльність Фонду, який з 2014 року допомагає ЗСУ.
  • Рубрика «Наші на фронті». «Ми стоїмо заради своїх дітей, щоб ті не знали лиха війни». Дмитро Верхолат, слюсар-ремонтник, який зараз боронить Україну у лавах ЗСУ.
  • Бліц-опитування «Що ви зміните у своєму особистому та професійному житті після війни?»
  • «Як підтримати свій емоційний стан під час війни: поради від психологів»: дбайте про свій рівень енергії; не загрузніть в «інформаційному вирі»; не дозволяйте напрузі накопичуватися; створюйте відчуття стабільності та не цурайтеся рутини; не знецінюйте свої проблеми та свою роль; будьте ближче до людей.
  • «Фармак» сплатив 304 млн грн податків за понад три місяці війни. Компанія надійно тримає економічний фронт, вчасно сплачуючи податки.
  • День донора. Фармаківці здали більше 30 літрів крові та плазми.

Ці та багато інших тем розкрила редакція видання в журналі Farmak Life. Це внутрішній корпоративний журнал фармацевтичної компанії «Фармак». Журнал виходить друком та в електронному вигляді кожні три місяці. Формат А4, 36 сторінок. Також видання перекладається російською мовою для поширення онлайн серед представництв компанії в Казахстані, Узбекистані, Киргизстані. Журнал інформує, розкриваючи актуальні теми, об»єднує співробітників компанії, надихає, мотивує, формує стійку репутацію бізнеса, фокусує на пріоритетних завданнях компанії, слугує майданчиком для звернень топ-менеджменту.

На які ще сенси варто робити акцент в корпоративних комунікаціях? Том Колдіц, американський генерал і доктор психології, розповів про особливості лідерства в екстремальних умовах. Його книжку «Екстремальне лідерство: керуй так, ніби твоє життя залежить від цього» вивчали в багатьох військових академіях і навчальних курсах у Великобританії, Японії, Китаї, Ізраїлі та США. Том визначив п’ять основних фундаментальних принципів, характеристик екстремального лідерства, унікальних для небезпечних ситуацій. Ці принципи компанії відображають в корпоративних комунікаціях, вони стануть у нагоді в кризові ситуації у компаніях і особистому житті. Том Колдіц зазначає: «Лідери мусять мати п’ять унікальних особливостей, які є важливими під час небезпечних кризових періодів: бути впевненими, спокійними, скромними; фокусуватися здебільшого на зовнішніх завданнях, на вирішенні критично важливих питань; розділяти ризики, переживати їх разом зі своєю командою; демонструвати людяність і близькість до команди; вибудовувати довіру, сформовану на компетентності й відданості. Ці унікальні принципи працюють не лише з мого досвіду інструктора парашутного спорту і з досвіду роботи в зоні бойових дій, а також і у складних ситуаціях особистого життя. Коли шість років тому моїй 31-річній дочці була потрібна трансплантація серця, ці знання мені теж дуже знадобилися. Зараз донька здорова, має двох дітей і, як і раніше, веде активний спосіб життя, ходить в гори Колорадо і працює. У кризовій ситуації я керувався тими самими принципами для підтримки своєї сім’ї».

Андрій Длігач, бізнес-стратег, футуролог, голова Advanter Group, доктор економічних наук, професор вважає  «Війна йде не тільки на фронті, не тільки в тилу — вона йде й у свідомості. Типологія війни дуже широка, і ми з колегами вважаємо, що війна йде на семи рівнях, ключовий з яких — це цивілізаційний вибір. Саме цивілізаційний вибір і визначає ті зміни, які відбуваються в суспільстві. З одного боку, начебто ми задекларували цей вибір з народженням Русі, з народженням України, з народженням незалежної України у 1991 році. Щоразу ми підтверджуємо цей вибір, що умовно позначається нашим європейським вибором, приєднанням до європейських цінностей, до європейської спільноти, але щоразу з’являються якісь свої, нові риси, нові цінності, які є важливими для нас. Ця війна показала, що Україна обрала дещо навіть більше, ніж традиційні європейські цінності. Українці вийшли на якийсь абсолютно новий рівень, який є значущим для всього світу. Перше і головне — це те, що ми перетворили наше прагнення незалежності на прагнення волі. Якщо свобода визначає скоріше стан, то воля — прагнення не просто до самостійності, а прагнення до розвитку, використання можливостей, до обрання власного шляху, до розмаїття, до спроможності єднатися в розмаїтті. В основі української нації все ж таки воля як прагнення є ключовою. І це, власне, дає нам можливість створити країну — справжній стартап, проривну країну. Не просто увійти до країн першого світу, а бути тією країною, тією нацією, яка визначає новий світ. Бо воля є ознакою нового світу. Воля, поєднана з людяністю, — це друга ознака України. Третє — це самоіронія. У найжахливіші часи, у найстрашніші миті ми зберігаємо спроможність жартувати, спроможність кепкувати із самих себе, спроможність не ставитися до себе надто серйозно. Прагнення змін, яке ми продемонстрували в 2013-2014 роках і впродовж тридцяти одного року своєї історії, Україна демонструє постійно. Воно замикає волю, людяність, щирість, самоіронію, формування нової української ідентичності, української нації. Ну і, зрештою, ми дивуємо. Спроможність дивувати — це ще одна наша ознака. Іронія проявилась у появі численних мемів, наприклад «Русскій ваєнний карабль…», «Гусь…». І країна ці меми продукує повсякчас. Ми постійно дивуємо і спроможністю опиратися, і спроможністю бути ефективними в таких умовах, і спроможністю відновлювати економіку, бізнес. Тобто фактично на кожному кроці для повільного західного суспільства, яке живе ще у сповільненому ритмі, — це здивування: там, в Україні, завжди щось відбувається, ці українці протистоять другій армії світу, яку всі боялися, а Україна не просто опирається, а опирається ефективно. Це справді країна, яка дивує!»

Дивувати, додавати у корпоративні комунікації драйв, доречний гумор, сучасний динамічний стиль – саме в цьому сенс корпоративних комунікацій у каналі ТікТок. І бізнес тільки починає відкривати сторінки у цій соцмережі. Розглянемо наступний приклад.

Сторінка компанії Lantmannen Axa в ТікТок — ініціатива, яка була запущена під час гострих подій масштабного вторгнення рф. Компанія Lantmannen Axa гідно пережила події лютого, забезпечила безпеку працівників, налагодила системне відвантаження продукції у супермаркети країни і продовжила розвиток корпоративних комунікацій. Команда з піару підприємства запустила корпоративний акаунт в ТікТок.

Розповідає менеджерка проєкту Євгенія Лепеха, HR&Lean manager Lantmännen Cerealia UA: «Сторінка компанії Lantmannen Axa («Лантманнен Акса») в ТікТок орієнтована на цільову аудиторію споживачів продуктів і співробітників компанії. Основні ідеї: підвищити впізнаваність бренду компанії; провести асоціативний ряд бренду Lantmannen з нашими продуктовими торговими марками; додати фану в комунікаціях».

Компанія розміщує різні формати і рубрики відеоконтенту; виробництво; безпечність та якість продуктів; челенжі; рецепти; популяризація продуктів та брендів; співробітники компанії; реклама інтернет-магазину. За 5 місяців реалізації проєкту компанія отримала: Нові підписники: 8 769, кількість лайків: більше 90 000 і  мільйони переглядів. Компанія подає інформацію про виробництво у доречному для молодої аудиторії каналу ТікТок форматі, залучає, просуває, розважає, інформує, рекламує інтернет – магазин, розповідає про сенси кожного бренду в портфелі компанії.

На противагу більш молодіжному тіктоку, фейсбук вже добре освоєний канал корпоративних комунікацій. Цей майданчик слугує компаніям каналом для системного спілкування з аудиторіями впливу, поєднує з зацікавленими сторонами. Особливо важливу роль корпоративні акаунти у фейсбуці відіграють у невеликих містах, в яких компанія є головним підприємством і головним постачальником інформації для мешканців.Таким чином інноваційний цифровий канал комунікації відіграє роль головного ньюсмейкера. Розглянемо наступний приклад. Як фейсбук-сторінка ДТЕК Ладижинської ТЕС допомагає триматися місті і енергетикам під час війни, які сенси і цінності транслює компанія.

Ладижинська ТЕС – джерело життя для міста. Розповідає команда проєкту: «Нас читає кожен четвертий в місті. Наша цільова аудиторія мешканці міста ведення бізнесу і наші працівники. Ладижинська ТЕС – головне підприємство міста і єдиний постачальник комунальних послуг. Майданчико новин про станцію слугує наша корпоративна фейсбук-сторінка ТЕС, Пост в середньому охоплює 5 тис. людей – чверть міста.

Які були передумови створення такого проєкту. Ладижинська ТЕС для містечка Ладижин – головне підприємство і єдине джерело комунальних послуг: електрики, холодної і гарячої води, тепла. Економіка міста та нормальне функціонування ЖКГ міста значною мірою залежить від роботи станції. Події, що тут відбуваються, прямо або опосередковано стосується більшості мешканців Ладижина. Корпоративна сторінка компанії у фейсбуці створена 29 березня 2020 року для висвітлення важливих подій містоутворюючого підприємства.Розглянемо головні завдання фейсбук сторінки Ладижинської ТЕС. До них можна віднести наступні: бути головним джерелом новин про підприємство для співробітників та мешканців; слугувати майданчиком для діалогу, відкритої комунікації з ЦА; оперативно доносити позицію компанії та підприємства по важливих/кризових темах; бути засобом позиціонування компанії як відкритого бізнесу «з людським обличчям».

З ким ми говоримо і які завдання вирішуємо. Цільовою аудиторію фейсбук-сторінки Ладижинської ТЕС є співробітники підприємства; мешканці міста; місцеві ЗМІ; міська влада.

Принципи комунікації наступні: оперативність: виходимо вчасно; прозорість: ми не приховуємо інформацію про надзвичайні ситуації; людяність. Головні герої сторінки – наші працівники і небайдужі мешканці; під час війни – безпека понад усе (ми скоріше втратимо можливість зробити красиву картинку, ніж ризикнемо розголосити подробиці, якими може скористатися ворог).

Приклади контенту. Підприємство – це люди: у кожної виробничої новини є герой.

Основна частина контенту – життя підприємства, новини на виробництві, особисті та командні досягнення енергетиків, будні і свята станції. Виробничі новини важливі як для співробітників станції, так і для мешканців, які розуміють, що стабільна робота містоутворюючого підприємства, особливо в часи війни, – запорука благополуччя для всього міста. Особливість сторінки Ладижинської ТЕС у фейсбуці – весь такий контент ми подаємо через людей і їхній внесок в загальну справу. У енергетики є свої обличчя, і ми їх показуємо

Наступний приклад контенту – «Як ми допомагаємо регіону під час війни». ДТЕК Енерго – соціально відповідальна компанія. Наші ініціативи спрямовані на підтримку талановитої молоді, всебічний розвиток підростаючого покоління, підтримку та допомогу соціально незахищених категорій населення. Співробітники охоче залучаються до цих проєктів.

Ми підтримуємо ЗСУ, волонтерів і ВПО. Бути соціально відповідальним бізнесом сьогодні – це означає обов’язково підтримувати українську армію і волонтерів, а також допомагати внутрішньо переміщеним особам.

Ми перші, хто повідомляє про неприємні новини також. Раніше це стосувалося аварій та повідомлень про ремонтні роботи (бо ТЕС також постачає тепло і воду для міста). Зараз це повідомлення також про обстріли станції та вимушені аварійні відключення. Намагаємося їх робити людяними. Дистрибуція контенту – це важлива складова й додаткова цінність проєкту. Фейсбук сторінка Ладижинської ТЕС є джерелом новин для ЗМІ. Пости компанії після публікації тиражують: всі найбільш масові пабліки міста; місцева друкована газета «Наше місто»; ЗМІ національного рівня – при передрукуванні найбільш резонансних новин.

Результати. За період травень-листопад 2022 року приріст підписників + 38%

Враховуючи середнє охоплення посту у 5 тис.сторінку читає кожен четвертий ладижинець.

Для кожного другого працівника ТЕС сторінка компанії в фейсбуці – це основне джерело інформації.З початку року при відсутності реклами зростання відвідувань + 287%. Місячне охоплення сторінки – ½ населення міста. Це 11,5 тис.осіб. 80% постів сторінки репостять міські ЗМІ. Результати топ-контенту з найбільшим охопленням наступні. Повідомлення про стан ТЕС або про клієнтські послуги набирають найбільше охоплення. Окремі пости охоплюють вдвічі більше людей, ніж людей у місті. Жвавий інтерес викликають історії з виробничого життя енергетиків. Чим більше фото з працівниками – тим більший інтерес. Емоційні розповіді про соціальні проєкти і їхню цінність для нас і для суспільства.

Результати. Найголовніший результат – це емоційна підтримка містян. Співробітники та містяни нас читають і активно підтримують. Навіть коли ми повідомляємо про вимушені відключення світла чи води. Бо розуміють і бачать, що відбувається і як працюють енергетики».

На фейсбук-сторінку Ладижинської ТЕС ви можете перейти за посиланням:   https://www.facebook.com/dteklates

Розглянемо історію маленького телеграм-каналу з великим покликанням. Внутрішній Телеграм-канал DTEK Energy. Розповідають менеджери проєкту: «Цільовою аудиторією каналу є працівники корпоративного центру ДТЕК Енерго.

В кінці 2021-го року було створено дружній телеграм-канал DTEK Energy для колег центрального офісу ДТЕК Енерго, наближених до піарників ДТЕК Енерго.

Гарний добрий канал, де транслювали приємні новини про життя офісу, зустрічі, виробничі досягнення, тощо. З кількістю учасників до 70 осіб. Але настав ранок 24 лютого і почалось життя «після». Як і у всієї країни, все змінилося і потрібні були нові миттєві рішення.

Нова реальність. Нові потреби. Нові запити. Бути поруч. З початком повномасштабної війни в Україні, нашою зброєю став наш телеграм-канал DTEK Energy. Тепер тут мало бути все, а головне – ми повинні були бути поруч з нашими людьми. Саме цього вимагали обставини.

Завдання каналу – бути поруч. Швидкість змін зашкалювала. 24.02, через пару годин після початку війни, – телеграм- канал DTEK Energy позиціонував себе вже як ментор, наставник та віртуальний друг кожного – шахтаря, енергетика та машинобудівника.

25.02 кількість учасників зросла до 500 осіб: усі керівники та топ – менеджмент компанії.

Новими завданнями каналу стали:  Знайомити. Залучати. Це забезпечило оперативне інформування найважливішою інформацією лідерів всіх ланок, які, в свою чергу, забезпечили інформування своїх працівників, а це понад десятки тисяч співробітників по всій Україні.

Від френдлі-каналу до великої мети заради своїх людей. Ми виокремили чотири стовпи наповнення, де кожний нестиме своє вагоме щоденне навантаження. Швидкість і оперативність – важливі характеристики каналу. Щотижневі онлайн-зустрічі генерального директора ДТЕК Енерго з усіма співробітниками, де кожен може задати своє питання. Щотижневі відеозвернення генерального директора ДТЕК Енерго до усіх співробітників. Щоденні звіти щодо роботи наших підприємств, так кожен розумів, що коїться у компанії і які є ризики. Щоденні звіти про ситуацію в країні та що необхідно робити у тих, чи інших обставинах. Турбота. Допомога та організація виїзду співробітників у більш безпечні місця. Психологічна підтримка. Поради щодо дій у надзвичайних обставинах. Наявність постійного зворотного зв’язку 24/7. Дослідження. Гумор. Щоденно, рівно о 18:00, виходить #МемДня, бо слід пам’ятати про гарне українське почуття гумору. Якість. Унікальний контент з першоджерел. Зрозуміла навігація по новинам за допомогою #.

Дії та єднання. Ми стали каналом сміливих людей. Тепер телеграм-канал DTEK Energy об’єднував всю компанію, кожного і кожну.Ми стали єдиним механізмом.Така щирість та відкритість керівництва та співробітників зробили нас командою-однодумців! Ми – допомагали один одному: з переселенням, підтримкою, їжею, ліжками, працевлаштуванням, релокацією цілого машинобудівного заводу, який займав 105 гектарів, обміном працівників з різних підприємств та найголовніше – з вірою в нашу спільну ПЕРЕМОГУ!

Всі разом, один за одного! Інтеграція досвіду тг-каналу DTEK Energy та бажання більшого. Перед нами постало нове завдання – ще швидше забезпечити кожного працівника необхідними новинами. Тому що наші люди вимагали більшого! Було зроблено апгрейд каналів підприємств, їх наразі понад 20, де ми відпрацювали наші «стовпи» наповнення та забезпечили їх оперативність. Після інтеграції нашого досвіду на канали підприємств, ми звузили учасників телеграм-каналу DTEK Energy до корпоративного центру ДТЕК Енерго. Та запровадили нові проекти під #:

  • #ХронікиПеремоги (інформація про досягнення наших працівників на ПП, герої енергетичного фронту);
  • #КиївІнфо (афіша подій, побутова інформація по Києву, евакуації, тощо).

Кожен тримає свій фронт задля нашої перемоги, навіть маленький телеграм-канал».

До вирішення інформаційних завдань компанії активно залучали чат-боти. Розглянемо наступний приклад. Корпоративний БОТ ITed компанії «ТЕДІС Україна». Розповідають менеджери проекту: «Запуск ITed відбувся 28 грудня 2021 року. Корпоративний БОТ працює одночасно на двох платформах Telegram і Viber. Назва Ited була вибрана працівниками ТЕДІС через голосування зі 115 варіантів назви, які були запропоновані співробітниками. З початку повномасштабного вторгнення рф корпоративний бот став надважливим інструментом внутрішньої комунікації, тому що 2000 співробітників компанії працюють по всій території України.

Для Ited ми розробили наступні рубрики:

  • #Життя_ТЕДІС – поточні новини Компанії;
  • #Будь_в_безпеці – поради від ДСНС, МОЗ та інш. як поводити себе в екстремальних ситуаціях; #Корисно_знати – все, що допомагає співробітникам вирішувати поточні життєві питання;
  • #Наші_Герої – розповідь про співробітників, які служать в ЗСУ;
  • #Допомагаємо.Перемагаємо – новини про роботу корпоративного Координаційного центру з безкоштовної доставки гуманітарної допомоги (системні замовники логістичних послуг – благодійні фонди Let’s Help, «Карітас України», «Твоя опора»).
  • #Вакансії – поточні вакансії в нашій компанії для співробітників, які виявили бажання переїхати з гарячих точок в більш безпечні;
  • #Бізнес_новини – в цій рубриці розміщуємо інформацію щодо виконання плану продаж, відеозвернення від СЕО.

З яких блоків складається Корпоративний БОТ ITed:

  • БЛОК TedisLife(Official) Інформація про Компанію, її історію, традиції, корпоративні цінності та соціальні проєкти.
  • БЛОК MyTED. Особистий кабінет співробітника. В цьому блоці можна замовити довідку з місця роботи, дізнатися інформацію по залишкам днів відпустки та програмі медичного страхування.
  • БЛОК TEDucation. Учбовий матеріал на період адаптації співробітника.
  • БЛОК Helper. Інформаційний, в якому співробітники знайдуть відповіді на найбільш популярні питання. Також є можливість поставити особисте питання.

Результати. Сьогодні ITed це:1370 користувачів – співробітників компанії; 481 співробітник отримав персональне вітання з ювілеєм роботи в компанії; 483 співробітника отримали вітання із днем народження; 55 співробітників перейшли на портал WebTutorз метою вивчення матеріалів (адаптація; корпоративна культура); 59% співробітників використовують чат-бот через Telegram; 41% співробітників використовують чат-бот через Viber;

249 розсилок підготовлені та надіслані через Ited; 2321 запит надіслано в ITed від співробітників компанії; 7 вікторин проведено через ITed до знаменних свят (наприклад, до Дня народження компанії, Дня вишиванки, Дня Конституції, до Дня захисту дітей та інші)».

В цьому огляді практичних кейсів сучасного бізнесу ми визначили головні акценти у корпоративному контенті під час війни. Трансформацію в суспільній свідомості, зміни у цінностях, нові риси українців, що викарбувала війна. А чи можна взагалі віднайти універсальні сенси і чи є кінцева точка у цьому процесі пошуку? Американський психолог Клер Грейвз говорив про дві спіралі — розвиток мислення й умови життя, — переплетені подібно до ДНК. У книжці Кріса Кована і Наталі Тодорович «Нескінченна подорож», яка містить узагальнення статей і аудіозаписів бесід Клера Грейвза, що раніше не публікувалися, є такі слова: «На кожному етапі існування кожна доросла людина перебуває в пошуках свого “священного Грааля”. Ми шукаємо дорогу, якою підемо у своєму житті. На першому рівні людина прагне фізіологічного задоволення. На другому — відшукує безпечний спосіб життя, і далі, по черзі, — пошук підтвердження свого героїчного статусу, влади і слави, пошук елементарного порядку, пошук матеріальних благ, пошук заснованих на любові взаємин, пошук самоповаги та пошук світу в незбагненному Всесвіті. І лише зрозумівши свою нездатність знайти все це, людина прямує у свою нову подорож дев’ятим рівнем. Щоразу, починаючи свій похід, вона вірить у те, що зможе знайти відповідь на питання про сенс свого існування. Однак, на свій неабиякий подив і сум’яття, на кожному етапі розуміє, що вирішення цього питання — зовсім не та відповідь, яку вона шукала. Кожен досягнутий етап залишає людину розгубленою і здивованою. Все просто — вирішуючи один набір проблем, вона одразу стикається з іншим набором. І тому подорож стає нескінченною».

Наведені в огляді приклади корпоративних комунікацій презентують діяльність компаній у різних галузях. Проєкти представлені з різних категорій, створені для різних каналів комунікацій, для різних зацікавлених сторін. Але всі вони мають єдину місію – це додатковий ресурс для життєстійкості. Корпоративні комунікації додають драйву другому, економічному фронту; вони формують національну ідентифікацію; несуть важливі сенси; формують надихаючі метафори; карбують цінності; надають ціннісні орієнтири для розвитку.

Кожен менеджер і менеджерка корпоративних проєктів під час війни тримає інформаційний фронт, кожен бізнес, кожен проєкт, кожен на своєму місці і ми всі разом наближаємо перемогу України. Корпоративні комунікації і закладені в них культурні цінності сприяють глобальній трансформації українського суспільства. В ньому важливу роль автори корпоративних проєктів надають національнм цінностям, патріотизму, любові до країни, візуальному контенту культурної спадщини, інтеграції з цінностями цивілізованого світу.  Компанії не завжди усвідомлюють, що роблять важливий внесок у збереження і розвиток культурних цінностей України, бо часто знаходяться на передовій економічного фронту, вирішують нагайні потреби, відображають кризові моменти. Але той факт, що бізнес чутливо реагує на запити у сенсах, ціннісні й тематичні потреби суспільства робить вивчення корпоративних комунікацій важливою складовою наукових досліджень. А для наукових фахівців було б доцільно вивчати досвід інших країн, які мали аналогічні виклики в історії свого розвитку й знайшли успішні шляхи для розв’язання цих завдань і надавати бізнесу поради, що будуть доцільними у довгостроковій перспективі.

 

Замовити книгу ви можете за посиланням:

Авторка книжки:

ОКСАНА ТОДОРОВА

Консультантка власників бізнесу, авторка і ведуча корпоративних тренінгів та майстер-класів, засновниця і президентка Асоціації корпоративних медіа України

 

Відгуки читачів:

 

  • Світлана Стоянова-Коваль, д.е.н., професор кафедри обліку і оподаткування ОДАУ:

Перлини сенсів«Навчальна література від практиків має особливу цінність. А в надважких умовах, в яких перебуває зараз наша країна, освіта і кожен українець, такі книжки на вагу золота. Це джерело знань і маніфестація нашої стійкості та прагнення професійного розвитку. Тому я особливо вдячна Оксані Тодоровій, авторці нової книжки «Перлини сенсів та ідей. Корпоративні комунікації в мирний і воєнний час» за надані нашому вишу примірники.

Книжка складається з п’яти розділів. Зупинимось на цінності кожного і зробимо висновки.

  1. У першому розділі висвітлено практичні приклади. Майже сорок кейсів, які представлені за тематичними векторами трендів зі сфери корпоративних комунікацій.
  2. Другий розділ – це теорія і практика Сторітелінгу. Концентрована теорія і два десятки прикладів. Актуально, цікаво, доречно для позиціонування компаній і лідерів думок.
  3. Тема трансформації організації і особистості розкрита у третьому розділі. Авторка докладно розглянула теорію «Спіральна динаміка», еволюцію мислення й етапи зростання особистості — схеми переходу з рівня на рівень, приділила увагу історичним дослідженням у сфері демократії і свободи. Розглянула U-теорію Отто Шармера.

Важливим доповненням до цього розділу є бачення лідерів думок щодо трансформації українців під час війни.Цікаво було дізнатись думки на визначену тему від колег. Андрій Длігач, бізнес-стратег, футуролог, голова Advanter Group, доктор економічних наук, професор, а також Михайло Винницький, викладач Києво-Могилянської академії поділились власним баченням трансформації українського суспільства і освіти.

  1. Четвертий розділ спрямований на мотивацію і натхнення читачів. Авторка зібрала коментарі лідерів думок щодо дієвих практик життєстійкості, гнучкості і адаптивності. Особисто мені сподобались «Мандаринова медитація» і ритуал «5 тибецьких перлин».
  2. П’ятий розділ книжки присвячений кейсам від практиків. Покроково розглянуті приклади масштабної діяльності «Укрзалізниці», банку Credit Agricole Ukraine, фармацевтичної компанії Аcino, виробничої компанії Lantmännen Cerealia UA. Студенти можуть визначатись, на які цінності роблять акценти вітчизняні і міжнародні компанії, які пріоритети розвитку вважають актуальними у воєнний час.

Висновки. Розгорнуті приклади, які наведені у книзі «Перлини…», дозволяють зробити висновки про діяльність компаній, маркетингові інструменти, які застосовують команди, відстежити якими ресурсами досягається поставлена бізнес-мета. Крім теоретичної і практичної складової книжка наповнена мотиваційними вправами, що дозволяють читачам підвищити власний енергетичний рівень.

Актуальність книзі додали результати дослідження на тему «Зміни в корпоративних комунікаціях під час війни», що було спільно проведено з професором, доктором наук з соціальних комунікацій Дмитром Олтаржевським з університету ім. Тараса Шевченка. Дослідження складаються зі статистичних даних і емоційних коментарів учасників опитування – практиків зі сфери бізнесу.

Отже, я вважаю книгу «Перлини сенсів та ідей» актуальною, корисною для студентів нашого вишу. Видання буде доречним для професійного розвитку і для підтримки емоційного стану студентів. Тема «Корпоративні комунікації» розкрита із натхненням, мотивує на пошук власних ідей і сенсів, створює бачення власної ролі кожного у майбутньому України».

  • Борис Андресюк, директор в Національній академії керівних кадрів культури і мистецтв, політик, громадський діяч:

Перлини сенсів«Мою фотовиставку відвідують цікаві гості, бо творчість — це магніт для непересічних, для тих, хто шукає реалізацію власного призначення. Було приємно отримати у подарунок нову книжку Оксани Тодорової «Перлини сенсів та ідей», про яку хочу зараз розповісти.

Авторка зібрала під одною обкладинкою приклади корпоративних проєктів українських і міжнародних компаній, які були реалізовані за три роки з 2019 по 2021 рр.

Звернули на себе увагу і запам’ятались наступні ідеї:

+ «Колесо історій» від банка Пумб. До 30 річчя Незалежності України на оглядовому колесі гості могли послухати аудіопьєси про життя українців у роки незалежності.

+ Календар з живописом від банка Креді Агріколь. Автори проєкту поєднали твори французьких митців з українськими творцями. Вийшли мікси — цікаві колажі, дотепні і неочікувано креативні. Наприклад, Матіс з Примаченко. Це треба бачити!

+ Корпоративна гра «Цитаделі» від корпорації Біосфера. У сценарій гри інтегровані всі бренди компанї. Учасники можуть прокачати підприємницький дух, гарно провести час, отримати навички і вивчити потрібну теорію.

+ Конкурс вишиванок від Acino. Співробітники створювали дизайн власної вишиванки на спеціальному сайті – конструкторі. Автори проєкту докладно описали значення візерунків, занурились в історію вишиванок різних регіонів. Переможцям відшили вишиванки і подарували від компанії. 

+ В книжці наведено кілька десятків прикладів. Це як банк ідей, які надихають.

Особлива цінність таких книжок у тому, що вони дають студентам можливість дізнатись реальні кейси вітчизняного бізнесу, актуальні і креативні.

Хочу побажати авторці книжки Оксані Тодоровій не зупинятись. Впевнений, що Україна переможе у тому числі завдяки другому, економічному фронту — стійкості нашого українського бізнесу».

  • Світлана Сергєєва, Голова Адвокатского об‘єднання «Юридичне бюро Сергєєвих», адвокат, медіатор:

Перлини сенсів “Нещодавно познайомилась із новою книгою «Перлини сенсів та ідей».
Авторка Оксана Тодорова, голова дружньої Асоціації корпоративних медіа України продовжує дивувати стійкістю і волею до професійного розвитку.

Книга спрямована на практиків – власників бізнесу і фахівців зі сфери маркетингу і комунікацій.  80% контенту присвячені прикладам, 20% – теорії.

Мені дуже сподобалась окрема складова книги, яка представлена коментарями колег з різних сфер щодо життєстійкості, з яких можна взяти поради для власної практики підвищення рівня енергії.

Вважаю, що усвідомлення досвіду, розбір інструментів і технологій корпоративних комунікацій у воєнний час є цінним ресурсом. Описані кейси укріплюють репутацію сучасного бізнесу, додають людяність у бізнес-процеси, дають можливість поширити успішні практики. Це мотивує не зупинятись у власній професійній діяльності, надихатись до змін у світогляді.

Було цікаво дізнатись, як долають цей важкий період випробувань воєнною кризою Павло Овчинніков, СЕО компанії Кіддісвіт; Олексій Радян, СЕО мережі магазинів парфумерії  і косметики Жан niche concept; Андрій Здєсєнко, СЕО Корпорації «Біосфера». Яку титанічну роботу проводить команда компанії «Укрзалізниця». Яким чином підтримують економіку України міжнародні бізнеси – виробник снеків і смачних сніданків «Лантманнен Акса», банк «Креді Агріколь» і фармацевтична компанія Acino.

Цифри і факти швидко забуваються. А те, що ми відчуваємо, залишається в нас назавжди, бо так влаштований наш мозок.

Книга Оксани залучає емоції — зачіпає наші прагнення, цінності, торкається внутрішніх емоційних струн і наповнює вірою у людяність і шляхетність.

Я у захваті від того, що власник парфумерного бренду Puredistance моїх улюблених парфумів Antonia, Warszawa та White, Ян Евуд Вос у надважкий період підтримав партнера – команду компанії Жан niche concept. Це приклад того, як гідність та людяність власника компанії Яна вписані у ДНК бренду Puredistance.

Пишаюсь, що Олексій Радян (власник моєї улюбленої парфюмерної мережі «Жан») навіть у такий важкий час продовжує йти шляхом розвитку та привіз у власну мережу новий бренд — «Spirit of Kings». Це парфумерний бренд про королів. Цікаво було дізнатись, як маркетологи компанії використовують для просування сторітеллінг. У цьому контексті Олексія Радяна можна назвати королем кризового менеджменту.

Відчула приємні емоції і ностальгію, коли побачила фотоколаж з вечірки парфюмера Давида Журкена в Одесі. Сподіваюсь, після нашої перемоги нас очікує ще не одна тепла презентація у Жан Niche concept, та ми поринемо у подорож світом ароматів.

Книга Оксани підживлює інтелектуальну сферу і надихає. Я впевнена, що ми вистоїмо і переможемо. В тому числі, завдяки тому що наші підприємці (як малий, середній та великий бізнес) керуються цінностями єдності, волі, пристрасті до незалежності. Усвідомила, що у ці воєнні — кризові часи власники пишуть особливі сторінки в історіях своїх брендів. Ми гідно проходимо випробування, стаємо ще більш сильними і стійкими.

Оксано, дякую, що цей етап, у тому числі, завдяки твоїй роботі, не тільки увійшов  в історію бізнес-комунікацій України, але й за те, що своєю книгою ти даєш натхнення та породжуєш енергію для подальшого розвитку!”

  • Перлини сенсівНаталія Лєбєдєва, засновниця, директорка Корпорації “Psychology”:

«Книга залишається найшвидшим і найдоступнішим способом отримання знань.

 Особливо цікаво читати книги, коли особисто і давно знайома з авторкою. Книга Оксани про комунікації у бізнесі та не лише.

 Я проводжу багато корпоративних тренінгів, отримую в подарунок корпоративні сувеніри, сама шукаю різні дієві способи просування для власного бізнесу. Тому мені було цікаво ознайомитись, чим живе ця сфера у великих компаніях у наш непростий час.

 «Перлини сенсів та ідей. Корпоративні комунікації у мирний і воєнний час» – так називається книга Оксани Тодорової.

Було цікаво прочитати розділ про теорію та практику Сторителлінга:

  • Найпростіша схема сторителлінга – зав’язка, гострий момент, кульмінація та розв’язка. Також, як це розвивається у природі – народження, пізнання світу, дорослішання (розквіт), згасання та смерть. Все логічно та інтуїтивно зрозуміло.
  • Більш складна схема сторітелінгу “Подорож героя” використовується в багатьох трансформаційних іграх, у сценаріях кінофільмів, серіалах, романах. У мене є тренінг з такою самою назвою.

     Цікаво, що є обмежена кількість, а саме 36 варіантів сюжетів літературних творів. Їх, до речі, можна відслідковувати під час психологічних консультацій. Ці сюжети докладно описав француз Жорж Польті у книзі «36 драматичних ситуацій».

     Оксана наводить приклади не просто реальних людей, а наших спільних знайомих, тим цікавіше дізнаватися про них щось нове.

    Наприклад, Олексій Радян написав «30 історій до 30-річчя своєї компанії».

     Колись згадаю та опишу наші історії фестивалю АНІМА Одеса. (Шкода, що не всі історії можна озвучити публічно).

     Ще дізналася з книги, що під час початку війни Олексій підтримував одеситів щоденними прямими ефірами, збирав допомогу переселенцям, ділився новинами бізнесу. У період, коли багато компаній закривалися, Олексій оголосив про надходження на полиці Жан нового парфумерного бренду Spirit of Kings. Цікаво, що у кожному ароматі лінійки – своя історія про міфічного короля. Цікаво, що деякі нішеві парфумерні бренди діляться сімейними історіями. Що для нас дещо нове. Наприклад, Давид Журкен присвячує аромати мамі, бабусі, це мило та зворушливо. Стало цікаво, що то за парфуми.

    Ось як чіпляють і працюють на продажі такі прості на вигляд історії.

   У розділі “Розвиваємо життєстійкість, гнучкість та адаптивність” мені сподобався опис складових життєстійкості:

  • САМОРЕГУЛЮВАННЯ.
  • АДАПТИВНІСТЬ.
  • РОЗСУДЛИВІСТЬ.
  • ЗДОРОВ’Я І ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ.
  • РЕЗЕРВУВАННЯ.
  • ІНТЕГРУВАННЯ.
  • ОТОЧЕННЯ
  • ЗАВЗЯТІСТЬ.
  • НАТХНЕННЯ.
  • ЗАДОВОЛЕННЯ.

Усе, як це описують різні психологічні джерела.

 Вітаю Оксану з виходом нової книги. Дякую за приємний персональний підпис і побажання. Нехай кожне з них виповниться!

Кожен із нас щодня здатний своїми діями, енергією та вольовими зусиллями наближати перемогу України».

  • Жанна Мєньшикова, керівниця в «Просто Ради.О»:

Перлини сенсів«Колись у далекому 2007-му році я була бета-рідером найпершої книги Оксани.

Минулого тижня я отримала вже сьому книжку авторки. І зараз в мене виникло бажання написати кілька коментарів.

Отже, буде «офіційний науковий відгук» колеги та щира рекомендація обов’язкової професійної навчальної літератури для студентів, а також цей пост, який зараз пишу тут, на сторінці у фейсбуці.

Мені було цікаво зануритись у професійне середовище і я, безумовно, очікувала розкриття теми, заявленої у назві книги.

Але моє перше враження створив світ чудових картин Оксани. Вони розміщені між розділами, наповнені метафорами і відображають самодостатню творчість авторки. І це, на мою думку, найкрасивіша перлина книги «Перлини сенсів та ідей».

Обожнюю метафори, тому з особливим інтересом поринула у світ образів, щоб зібрати перлини. Оксано, дякую за чудовий аналіз теми маркетингових комунікацій, піару, інноваційних технологій і корпоративних івентів таким незвичним способом.

Креативні перлини, дуже цікаві приклади корпоративних проєктів, описані на сторінках книги були реалізовані компаніями впродовж останніх трьох років. За кількістю цих прикладів кілька десятків.

Дізналася подробиці кейсу “Календар Credit Agricole”, впізнала свого улюбленого художника Клода Моне, але в дивовижному прочитанні. Автори проєкту зробили колажі з відомих картин французів і українців. Це стало своєрідною метафорою багаторічної співпраці двох країн. У цих колажах використано визначні твори мистецтва: «Катерину» Тараса Шевченка і «Поле маків» Клода Моне, «Українських танцюристів» Марії Примаченко і «Червону кімнату» Анрі Матісса; «Кохання» Федора Кричевського і «Заклиначку змій» Анрі Руссо. Календар цікаво виглядає і має крутий сенс єдності.

Звичайно, із задоволенням прочитала кейс Олексія Радяна «Жан niche concept». Цікаво, що впродовж дня я часто бачу зелені вивіски його крамниць у різних куточках Одеси, а ось новини дізнаюсь із книжок Оксани. Наприклад, про Яна Евуда Воса, власника парфумерного бренду Puredistance, що є лідером продажів в мережі Жан. Про зупинення його співпраці з рф та ще багато цікавого про цінності бренду. Дякую тобі, Льоша.

Отже, перлини книги Оксани для мене це:

– практична прикладна спрямованість – кейси;

– глибокий аналіз теми;

– холістичний (тобто цілісний) та різноманітний підхід до формування корпоративної культури;

– візуальна і метафорична складова – дивовижні КАРТИНИ!

Дякую тобі, Оксано, за цю ПЕРЛИНУ! За натхнення і роздуми. За своєчасність. Книга гармонійно інтегрується з моїми почуттями і поглядом на тему корпоративних комунікацій. А ще відточує мою українську, що теж є крутим скілом.

Бажаю процвітання та реалізації твого призначення! Мира і Перемоги нашій країні!

Ми вистоїмо і переможемо, бо Україна єдина, креативна і вільна!»

  • Едуард Головін, підприємець:

Перлини сенсів«Я маю восьмирічний досвід викладання на кафедрі менеджменту та маркетингу в Одеському Державному Аграрному Університеті, чим, чесно кажучи, пишаюсь. Бо далеко не кожен підприємець може розширити пул компетенцій, навчитись виступати публічно, усвідомити власний професійний досвід і спрямувати ці якості на добру справу — виховання молодого покоління майбутніх фахівців з менеджменту та маркетингу.

Все це дозволяє мені на належному професійному рівні розбирати на складові бізнесову літературу. Із останніх новинок, які я прочитав – це книга «Перлини сенсів та ідей» Оксани Тодорової. До речі, із задоволенням згадую, як ми з нею грали в «Мафію». Сподіваюсь, після нашої перемоги ще пограємо.

Повернемось до книги. Так, як я глибоко володію теорією маркетингу, то сучасні тренди і кейси були зрозумілими і я навіть, як кажуть, «взяв на олівець» кілька ідей для власного бізнесу. Так найбільше запам’ятались приклади компаній Укрзалізниця, Acino, ПУМБ, Креді Агріколь, Лантманнен Акса, Нова Пошта, Донбасенерго, Біосфера. Не буду спойлерити і розповідати про що вони, ЧИТАЙТЕ самі. Адже читання – це дуже корисна справа для мозку.

Із наших спільних знайомих одеситів приємно було побачити в книзі Олексія Радяна, генерального директора мережі ЖАН. Він продовжує все встигати, вивчив італійську і французьку мови, відвідує закордонні парфумерні виставки, бігає марафони і виступає на Бордах. Тетяна Черевата проводить конкурс Дитячого малюнку, Олександр Козир збирає лікарів на професійному рейтингу Топ-Лікар. Кожен працює та наближає спільну перемогу, додає стійкості країні.

А я продувжую дивуватись, наскільки ми сильні духом і скільки в нас волі до власного вибору, до бачення нашого майбутнього. Так, ми єдині в прагненні вистояти, бути незалежними, сильними, заможними і щасливими. Чого і бажаю кожному з Вас, друзі!

Єдності, мудрості, перемоги та нових цікавих і корисних книжок.

СЛАВА УКРАЇНІ! ГЕРОЯМ СЛАВА!»

Цікаво?

Підпишіться на нашу розсилку та будьте в курсі наших апдейтів

Ми зобов’язуємося тримати ваші дані в безпеці і надсилати тільки корисну інформацю

Читайте також

⭐⭐⭐
974

Інформаційний дайджест АКМУ #5 2025

Підтримка війська, освітні ініціативи, допомога дітям, турбота про команду, інвестиції в екологію та мистецтво. Українські компанії розробляють програми розвитку для співробітників, проявляють щиру турботу про суспільство, реалізуючи КСВ проєкти. Це частина повсякденного життя команд та турбота, що інтегрована у бізнес-стратегію. Читайте про цей досвід у нашому дайджесті.

⭐⭐⭐
1589

День Вишиванки. Наші коріння та крила.

Бліц-опитування Асоціації корпоративних медіа України. Щиро дякуємо всім, хто взяв участь: Ольга Мельнічук, VIYAR; Наталія Зміюк, юридична компанія Arzinger; Марія Суліма, Lantmännen Cerealia UA; Яна Нестерчук, Acino в Україні; Світлана Шибецька, BAYADERA GROUP; Олена Шрамко, Укртелеком; Пресслужба UKRSIBBANK BNP Paribas Group; Валентина Рущак, ОККО; Оксана Черненко, DCH Steel; Тетяна Павловська, Фабрика каталогів Printstore Group; Діана Соловей, Vega Telecom; Ірина Самайчук, біотехнологічна компанія BTU; Аліна Смишляк, Kormotech; Діана Груць, юридична компанія Main Business Partner; Анна Клименко, ПРАВЕКС БАНК; Вікторія Гончаренко, мережа медичних лабораторій Ескулаб; Ірина Стеценко, "АрселорМіттал Кривий Ріг"; Ольга Мотрук, SENSE BANK; Ганна Козирь, KNESS; Олег Серга, ПриватБанк; Інна Гальчинська, Vega Telecom Group; Наталья Степанюк, NOVUS; Валентина Йовенко, мережа «Аптека 9-1-1».

⭐⭐⭐
2583

Конкурс “Найкраще корпоративне медіа України 2025”

Триває прийом корпоративних проєктів для участі у конкурсі "Найкраще корпоративне медіа України 2025". Для реєстрації у конкурсі заповніть форму нижче. Ми зв'яжемося з вами та допоможемо з оформленням заявки та підготовкою пакету документів для оргкомітету конкурсу.

Форма вступу

Дякуємо!

Ми зв'яжемося з Вами найближчим часом.

Головна