Сьогодні бути українцем – це модно та круто!
Нас почали радувати раніше буденні речі. Матеріальні речі, навпроти, отримали знецінення. Адже війна показала, що в одну мить, вони перетворюються на попіл. А емоції та людські взаємини – лишаються у серці назавжди.

Крістіна Кривошеїна, керівник напрямку корпоративних комунікацій і зв’язків з громадськістю Acino в Україні, в інтерв’ю Асоціації корпоративних медіа України.
Які головні усвідомлення прийшли впродовж року війни?
Звичайно, набутий досвід життя в умовах війни надав багато інсайтів.
По-перше, про твердження «Там краще». Мій досвід, а це 4,5 місяців з перших чисел березня після моменту повномасштабного нападу 24 лютого 2022 року евакуації у Польщі та нещодавня поїздка до Канади, стверджує скоріш відому приказку «Добре там, де нас немає». Адже, давайте відрізняти туризм та вимушену еміграцію. Звичайно, ми вдячні Європі та іншим країнам світу за надання різноманітної допомоги українцям, які виїхали після 24 лютого 2022 року (а це 14,5 млн громадян станом на 01 грудня 2022 року за даними уповноваженого Верховної ради з прав людини Дмитра Лубінця), і це, здебільшого, жінки та діти, та створення релевантних програм підтримки. Проте вже не новина, що ці українці відмічають низку як плюсів, так і мінусів.
Так, відповідно до результатів проведеного дослідження компанією Gradus Research ще у травні 2022 року, оцінка рівня сервісу в Україні отримала індекс 3.5 на відміну від закордону – 1.9 (Вибірка проводилася за участі 1133 респондентів). Якщо детально подивитись, то українці відмітили, що в Україні кращими є:
- В оцінці БЛАГОУСТРОЮ ТА СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ: менталітет та уклад життя, люди та взаємовідносини.
- В оцінці ДЕРЖАВНОЇ ТА ФІНАНСОВОЇ СФЕР: діджиталізація державних та комерційних сервісів, доступ до держпослуг онлайн, можливість зручно отримувати необхідне онлайн, менший рівень бюрократії в держорганах, і, навіть, розмір комунальних тарифів.
- Оцінка СЕРВІСНОЇ СФЕРИ взагалі зібрала найбільший список плюсів: графік роботи магазинів, закладів харчування, аптек; співвідношення якості / вартості послуг в сфері краси; легкість та зручність підключення і поповнення мобільного телефону; швидкість та зручність грошових переказів; розповсюдженість та якість роботи закладів харчування / кав’ярень; якість та швидкість інтернету; швидкість та якість логістичної сфери, поштових /кур’єрських відправлень.
Мій особистий список топових пунктів: рівень якості надання сервісу, швидкість надання\отримання сервісу, швидкість вирішення різноманітних питань, де необхідно звертатися за допомогою в ті чи інші установи або організації, графік роботи магазинів та інших багатьох закладів, доступність діджитал продуктів та юзабіліти програм, дизайн інтер’єрів закладів громадського харчування та сфери краси, рівень кваліфікації персоналу, що працює у сфері надання послуг.
Тому, плекаємо те, що ми маємо, покращуємо те, що має прогалини. Бо українці, дійсно, мають величезний потенціал! Ми вже довели це всьому світові, демонструючи незламність та єдність у боротьбі за нашу волю та свободу. Тим паче, за результатами опитування, більша половина українців вірить, що Україна таки зможе побудувати сильну економіку, держава зможе все відбудувати після війни або компенсувати витрати на відбудову. Я також вірю, що процвітання України обов’язково відбудеться, бо довоєнної України вже не буде. Ми перетнули цей рубіж. Ми змінилися. Війна нас трансформувала. Лишається виклик зберегти демократію після перемоги та дотримання свого шляху до успіху. Бо шлях України – він особливий, не схожий ні на жодну країну Європи.
По-друге, війна навчила жити сьогоднішнім днем, проте, звичайно, не забувати про майбутнє. Це про банальні речі: не відкладай зустріч з рідними або друзями, бо завтра може не бути, купуй бажане, якщо це зігріє душу, відвідай місцину, виставу, кіно або спробуй те, про що завжди мріяв… Бо емоційна складова нашого життя – надважлива. Особливо, коли більше 80% населення наразі відчувають стрес або сильну знервованість.
Це також стосується швидкості приймання рішень: зважано, проте проактивно, тому що обставини вимагають цього.
По-третє, цінності набули нових сенсів та ваги. Згуртованість посилила силу нації. Наші Збройні сили отримали довіру (62%), навіть більшу за довіру Президенту (49%). Війна пришвидшила процес національної самоідентифікації українців. Сьогодні ми гордо промовляємо «Я – українець!». І вже ніхто не питає «Де це?». Сьогодні бути українцем – це модно та круто! Тепер інші нації порівнюють себе з нами, а не навпаки. Всі говорять “ми б так не змогли”, принаймні, мають сумніви в цьому. Ми нарешті усвідомили цінність тієї незалежності, яку отримали достатньо легким шляхом після розпаду Радянського союзу, у той час, коли інші країни тяжко виборювали її. І тому, мабуть, – це наша ціна, яку ми маємо сплатити за цей і 31 рік незалежності, і пройти цю трансформаційну віху.
Це також відобразилося і в царині культурно-історичної спадщини. Українці почали масово читати українських письменників та авторів, звертатися до нашої історії та переглядати погляд на неї.
Нас почали радувати раніше буденні речі. Матеріальні речі, навпроти, отримали знецінення. Адже війна показала, що в одну мить, вони перетворюються на попіл. А емоції та людські взаємини – лишаються у серці назавжди. Тож багато хто з українців переоцінили роль родинних стосунків. Війна «оголила» щирість взаємин з близькими та друзями, розставивши багато чого по своїм місцям. І подекуди це були дійсно одкровення. У цей час, цінність реальної підтримки і словом, і ділом – неймовірно зросла. Українці допомагають одне одному без умовностей. Чого лишень вартувала фантастична допомога Західної України, яка прихистила тисячі переміщених сімей!
Які формати роботи проводились в компанії для підтримки емоційного стану співробітників?
Acino – компанія, яка завжди дбає про психологічне благополуччя кожного працівника і його баланс «робота – життя». Перш за все, в комунікаціях ми використали сучасні технології. Корпоративний чат бот – AcinoBot – забезпечив миттєве інформування та підтримку працівників у найскладніший час. Всього з моменту повномасштабного нападу у перші 110 днів було відправлено 210 повідомлень на різні тематики, серед яких:
звернення генерального директора, рекомендації проєкту психологічної підтримки «Acino разом», історії героїзму та витримки з життя співробітників після повномасштабного нападу, запущені флешмоби єднання та подяки, історії успіху на робочих місцях, підтримка малечі співробітників та вітання з поповненням в їхніх родинах, новини фандрайзингової кампанії на підтримку працівників, оновлення політики підтримки, новини щодо гуманітарної допомоги компанії населенню та державі, розвитку бізнесу тощо.
У перший місяць війни підтримати життєстійкість та незламність духу дуже допоміг військовий журнал «Наші герої» за підтримки нашого HR Департаменту. Щодня AcinoBot публікував історії про те, як наші колеги наближають перемогу. У відповідь на публікацію компанія отримувала нові і ділилася ними наступного дня. Загалом біля 100 історій було опубліковано.
Проєкт «Acino разом» з надання психологічної підтримки був запущений у перші дні війни нашим Тренінг відділом. Це були тематичні короткотривалі онлайн зустрічі працівників з різних функцій та управлінських рівнів, що модерувалися нашими тренерами. Тематики підбиралися на злобу дня, наприклад: «Синдром того, хто вижив», «Симфонія почуттів» та ін. Атмосфера довіри та безпеки, що створювалася, сприяла відкритості, тому працівники щиро ділилися власними переживаннями та уважно вислуховували колег. Багатьом з них це було вкрай важливо, щоб залишатися стійкими та сильними у своїх родинах. В подальшому за матеріалами програми було створено більше 140-ка інфографік з корисними порадами, які і досі зберігає AcinoBot та надає за запитом.
Також ми запустили флешмоби єднання: «Наші мрії» та «Дякую за працю», де працівники з різних функцій ділилися своїми мріями після закінчення війни та дякували одне одному за підтримку. До речі, до флешмобу «Дякую за працю» ми долучили українських зірок естради, радіо і телебачення, кіно та театру на волонтерських засадах. Все це зумовило успішну психологічну адаптацію працівників до умов, в яких ми всі опинились, та стало запорукою ефективності під час виконання їх функціональних задач. Попри війну, ми традиційно відзначили щорічний День вишиванки, а також провели флешмоб.
Так, згідно опитування, проведеного після першого місяця війни через бот, 93% працівників, що взяли участь в опитуванні (всього в опитуванні взяли участь 501 працівників), знаходилися в ресурсному стані, а 63% – навіть надавали поміч іншим.
Які ключові програми підтримки реалізувала компанія впродовж цього року?
Acino знає, як залишатися командою попри виклики долі, бо найвища цінність компанії – люди. Як відповідальний роботодавець, Acino за час війни вже спрямувала понад 35 млн грн (станом на кінець 2022 року) на заходи з підтримки працівників з України.
З моменту ескалації, HR- стратегія була сфокусована на убезпечення команди та створення умов для забезпечення безперервності бізнесу. У першу чергу, це був порятунок та підтримка співробітників й їхніх сімей, що опинилися у гарячих точках.
Загалом розроблений комплекс заходів антикризового плану втілився у «Політиці підтримки працівників Acino в Україні»:
- 100% виплата заробітної всім працівникам без виключення протягом перших 4 критичних місяців;
- надання прихистку працівникам та їхнім родинам на заході України, а також за кордоном (біля 60 сімей на території Польщі та Молдови протягом 4,5 місяців, біля 20 родин в Україні);
- формат та умови роботи онлайн та оффлайн для різних категорій працівників;
- часткова компенсація оренди житла переміщеним в інші регіони працівникам з родинами, яких на кінець 2022 року було 35 осіб.
Додатково компанія забезпечила та зробила можливим:
- проживання працівників критично важливих функцій виробництва разом з родинами у готелі поруч з будівлею заводу, двосторонній трансфер та харчування протягом перших 2-3 місяців війни;
- відкритий збір коштів на незалежній швейцарській фандрайзинговії платформі Crowdify на підтримку працівників з України, які найбільше постраждали з житлом. З 01.04.2022 – по 24.05.2022 було зібрано 56 281 євро, які були розподілені між 10 працівниками, у яких повністю знищено або непридатне до життя житло;
- одноразову фінансову підтримку постраждалим від окупації працівникам;
- дитячий садок для дітей працівників у м.Київ;
- надання фінансової допомоги сім’ям двох загиблих працівників.
Восени компанія, щоб допомогти працівникам та їх сім’ям пережити блекаут, виділила 0.5 млн євро на разову допомогу всім 840 співробітникам, що працюють в Україні на придбання опалювальних приладів, теплого одягу собі та діткам, газових плиток, акумуляторів та різноманітних портативних зарядних пристроїв тощо.
Також компанія забезпечила офіс та виробничий завод генераторами для інтернет зв’язку, світла та опалення, включно зі Starlink.
Дотримуючись принципів соціально відповідального бізнесу, всі працівники забезпечені медичним страхуванням, страхуванням життя, у тому числі від критичних захворювань. У 2022 році проведено щеплення від грипу та Covid-19, а також швидкий скринінг стану здоров’я у межах корпоративної кампанії «День донора» в Києві.
Наприкінці листопада HR-ініціативи Acino в Україні у воєнний час увійшли до списку кращих у бізнес – середовищі за визнанням експертів українського рейтингового журналу «ТОП-100. Рейтинги найбільших» разом з бізнес медіа-бюро ekonomika+ та діловим порталом delo.ua.
Acino від перших днів повномасштабної війни надає підтримку населенню та державі. Від 24 лютого компанія спрямувала на гуманітарні цілі вже 66,5 млн грн., зокрема:
- понад 200 тис. упаковок лікарських засобів продуктового портфелю компанії загальною вартістю 58 млн грн., що використовуються у неврології, психіатрії, кардіології, терапії та ендокринології;
- 2 мільйони гривень грошової допомоги на підтримку Збройних Сил України;
- 4 мільйони гривень на забезпечення гуманітарних й медичних потреб Міністерства охорони здоров’я України в межах всесвітньої ініціативи Президента України UNITED24; – за цю допомогу наша команда отримала подяку від Президента України;
- 2 мільйони гривень виділено благодійному фонду «Нестримні» на придбання 4-х автівок для транспортування гуманітарної допомоги, переміщення та евакуації співвітчизників із зон активних бойових дій і окупованих територій, та 10-и генераторів для забезпечення електроенергією тих, хто у потребі;
- лікарські засоби на суму 150 тисяч гривень в межах партнерської допомоги БФ «Реконструкції та розвитку України», що забезпечує прифронтову зону та зруйновані лікарні в областях надсучасними мобільними шпиталями для надання невідкладної допомоги пораненим.
Так тисячі громадян країни через МОЗ України, понад 260 лікарень, військових шпиталів, громадських організацій та благодійних фондів, вже отримали надану Acino допомогу.
Працівники Acino займають проактивну позицію у межах волонтерського руху та надають необхідну допомогу населенню. У жовтні працівники у Києві здали 32 л крові на підтримку пацієнтів Національного інституту серцево-судинної хірургії ім. М.М. Амосова.
Також, працівники взяли участь в акції Національного банку України «Смілива гривня» та зібрали монетами 4 тис грн на підтримку ЗСУ.
У грудні співробітники долучились до корпоративної активності «Ялинка надії» за підтримки БФ «Діти героїв» та до Дня Св. Миколая приготували 218 подарунків дітям, які втратили одного чи обох батьків внаслідок війни в Україні.
Наразі закінчився збір у межах спільної акції з БФ Таблеточки “Новорічне диво без хвороби!», що тривав з другої половини грудня по січень, де силами та завдяки активній позиції працівників зібрано 136 700 грн. на підтримку онкохворих дітей. До речі, ми ставили за мету зібрати 100 тис грн, а зібрали більше очікуваного на третину. Цей збір став найбільшим серед бізнесів, які брали участь у цій акції фонду.